X
تبلیغات
اسداله ملک (اسدالله ملک)


اسداله ملک (اسدالله ملک)
استاد مسلم ویولن ایران:: Asadolah Malek
لينكستان
وبلاگ خدای آواز ایرج (آزاده حسینی) وبلاگ گنجینه موسیقی ایرانی(جناب اردکانی) وبلاگ:: نوای ایرانی(جناب صالحی) وبلاگ موسیقی ملی ایران(دانلود رایگان و خرید آثار موسیقی ملی) وبلاگ رادیو گلها (ریفرنس جامع موسیقی ملی) وبلاگ رجز (جناب دانش پژوه) وبلاگ گلبانگ (جناب محسن) وبلاگ آوای ایرج (جناب دهدار) وبلاگ:: ندای گلها وبلاگ قدیمی ها 6 (مجله هنری اینترنتی_جناب نظری) وبسایت وزین یک شاخه گل_گلچهره وبلاگ رسمی هنرمند گرامی ستار موسیقی همایون(استاد بنا شاگرد مرحوم اسداله ملک) وبلاگ مرغ سحر (جناب باران) وبلاگ :: گلها(جناب انصاری) وبلاگ شاهدان (جناب معتمدی عزیزم) وبلاگ استاد فرامرز پایور(خانم نسیم احمدیان) وبلاگ چشم انداز موسیقی ایران(جناب ادیب) وبلاگ خوشنویسی و سیاه مشق(خانم سپیده مبرهن) وبلاگ ساز زخمی(جناب میثم) وبلاگ رسمی استاد اکبر گلپایگانی(جناب فرهاد رحیمی) وبلاگ شعر و موسیقی(جناب مجتبی) وبلاگ مرحوم مهستی( جناب شبگرد) وبلاگ مرضیه جاودانه (جناب آذر) وبلاگ بانو پوران(جناب آذر) وبلاگ رسانه های قبل از انقلاب(جناب فریبرز) وبلاگ آواهای ماندگار (گنجینه نفیس موسیقی ملی ایران) وبلاگ گلبانگ_به یاد دلکش وبلاگ مرغ شباهنگ_استاد محمودی خوانساری(جناب محسن) وبلاگ استاد عباس خوشدل وبلاگ مکتب اصفهان (جناب سروش) وبلاگ موسیقی اصیل ایرانی (جناب وحید) وبلاگ رهی معیری (جناب پورمظفر) وبلاگ شیدا(جناب حسین ابازری) وبلاگ آوای گلپا (جناب علی شریفی) وبسایت آوای گلپا (جناب علی شریفی) وبلاگ استاد جمشید کهربایی (جناب نیک سرشت) وبلاگ آواز ایرانی (جناب کسری) آرشیو موسیقی ملی ایران (جناب محمدعلی) مرجع وبلاگهای موسیقی ایران وبلاگ استاد منوچهر همایون پور(جناب امید قیصری) وبلاگ استاد بدیعی (جناب کشاورز) وبلاگ هزار آوا وبلاگ گلبانگ عشق (جناب بهرامی) وبلاگ شورانگیز وبلاگ گلستان ارم/جناب یادگار وبسایت نوای گلها(جناب رنجبر) قالب بلاگفا

منبع کد اهنگ Google PageRank Checker Powered by  MyPagerank.Net

asadolahe malek

محمد رشوند از نوازندگان و اساتید خوب ویولن

برای استاد شهناز از یزدان مهربان آرزوی سلامتی کنید

متاسفانه داماد ایشون به من گفتند دوباره استاد رو بیمارستان بردند و حالشون خوب نیست.

بهار بود و تو بودی و عشق بود و امید

بهار رفت و تو رفتی و هرچه بود گذشت

در نهایت تاسف در آخرین روزهای بهار سال ۲۵۷۱ ایرانی استاد کسایی هنرمند بینظیر موسیقی ملی ایران فوت کردند

همچنان اوضاع فرهنگی به گونه ایست که هنرمند زایی و هنرمند پروری ندارد.

استاد کسایی بدرود گفتند و همچنان عرصه موسیقی ملی ایران خالیست

درود

خب باز هم من یکی از ویولنیستهای بسیار خوب و به واقع استاد رو خدمتتون معرفی میکنم.البته طبق چندین سالی که من ایشون رو میشناسم فکر میکنم دیگه ۳۰ سال هست که فقط به تدریس ویولن میپردازند.آشنایی من با ایشون در کجا و چه وقت بود بماند

آقای رشوند یکی از نوازندگان و مدرسین خوب ویولن هستند که من خیلی وقت بود قصد داشتم ایشون رو معرفی کنم اما متاسفانه به این دلیل که اولا یه سری از نوازندگی ایشون رو از گذشته در نوار ضبط کرده بودم و همینطور نگه داشتم و خب نمیتونستم در فایل آدیو در همین فضای اینترنت تقدیم کنم

بهمن ماه گذشته من خدمتشون زنگ زده بودم و ازقضا با یک جریان خیلی خوبی هم همراه شد.پارسال خوشبختانه نمیدونم چطور شد که بعد از ۳۳ سال تصمیم گرفتند یک اجرای تکنوازی ویولن در سالن کنسرت اختصاص بدهند از طرف دولت و از این رو آقای رشوند هم به من اطلاع دادند و من چون نمیتونستم برم کرج دیگه نشد در اونجا حضور داشته باشم.مطلع شدم بازتاب خیلی خوبی داشته و در اصل پدیده خوبی بود تکنوازی ویولن در این همایش

عید امسال دوباره تماس گرفتم و ناگهان گفتند که یه چند اثر تکنوازی ضبط کردند و من اتفاقا سه اثر رو چند روز پیش در اینترنت تونستم برای شما پیدا کنم.

خب من که آشنایی کامل سبک و پنجه ایشون دارم و در اینجا نمیتونم نظر بدم اما من به شخصه آقای رشوند رو یکی از بهترین نوازندگان ویولن ایرانی میدونم و یکی از بهترین مدرسین این ساز

برای اینکه باز دوباره در این وبلاگ یکی از نوازندگان خوب رو معرفی کنم لازم شد که نام ایشون رو حتما ببرم.

قطعه شوری که تقدیمتون میکنم با ویولن جناب رشوند هست.مثل همیشه ساز ایشون آرام و سنگین و با ملاحتی ظریف نمایان هست

سولوی شور_ویولن استاد رشوند

قطعه دوم که جالب بود برام در استودیو این قطعه رو با دکلمه ضبط کردند و باز هم کار قشنگی هست.دستگاه سه گاه رو همراه با دکلمه و ساز سنگین و آرام آقای رشوند تقدیم میکنم

سولوی سه گاه همراه با دکلمه

و در انتها هم قطعه سوم ایشون در شوشتری.تا اونجا که شما من رو میشناسید میدونید که هرکسی رو من در اینجا معرفی نمیکنم.اینها دیگه از قدیم من کارهاشونو دیدم و میدونم در چه جایگاه و شخصیت هنری هستند.واقعا برای مخاطب این وبلاگ جا داره نام این اشخاص رو بدونند.از اساتید لشگری و میلاد کیایی و روحانی و ... که ما نام بردیم تا مواردی که باز گفته شده.

شوشتری و همایون_ویولن رشوند

بعضا کامنت خصوصی من دارم که استاد خوب برای ویولن ایرانی میپرسند.البته واقعا معزلی هست در این زمانه که باید گفت بدبختانه ویولنیست ایرانی نواز خیلی کم داریم.منظور از ایرانی نواز یعنی آنکه ناز ساز را برای سبک ایرانی بتواند بیرون بیاورد.وگرنه خب هستند هنرمندانی که کلاسیک میزنند و گاهی هم ایرانی تدریس میکنند در قالب ترانه و ... اما ایرانی نوازی چیز دیگریست

عرض میکنم اگر در تهران هستید من از دوستانم که شاگرد اسداله ملک هم بودند و خب آموزشگاه دارند و در کار تدریس هستند رو به شما معرفی کردم آقای همایون بنا.شماره آقای فیروزبخت رو باید بگم شرمندم که نتونستم پیدا کنم.گم کردم.آقای کشاورز رو هم باز به شما عرض کرده بودم الانم در آموزشگاه ملک هستند با مدیریت خانم ملک.آقای کلانتری هم که دیگه فکر کنم بخوبی بشناسید باز اگر نظر من باشه بسیار عالی هست.آقای رشوند هم باز به تایید من و نظر و رای من برای اشخاصی که در کرج هستند من واقعا این هنرمندان رو روی چشم میذارم و این چند نفری رو که میشناختم خدمتتون عرض کردم و امیدوارم هر هنردوستی هم اگر قصد داره ساز ویولن رو شروع کنه با همین اشخاص شروع کنه و مطمئنا چیزی کمتر از آنها نخواهد شد.

 

نوشته شده در دوشنبه 18 اردیبهشت1391ساعت 16:36 توسط نادر |
حسین افشار نوازنده ویولن خانم هایده
درود به هنردوستان محترم و فرهنگی ایران***

خب آپلودی رو با انرژی تمام انجام میدم و دو اثر ارزشمند و بی بدیل رو به شما تقدیم میکنم

ساز ویولن در کل سازی پرکشش و پرمحتوا،ظریف،دقیق و در نهایت یکی از بهترین سازهای ارائه هرچه تمامتر احساس و ظرافت در موسیقی است.

همچنانکه ساز ویولن در موسیقی کلاسیک که موسیقی جهانی میباشد دارای اهم جایگاه و اصل نوازندگی و ارکستر است و بنا به تجربه تاریخ کنسرتو ها و سولوهای بی بدیلی هنرمندان تکنواز کلاسیک و معاصر اجرا کرده اند که جز فاخرانه ترین آثار جهانی میباشد.گذشته از کنسرتو و سولو ،در ارکستر نیز جایگاه ویژه ای دارد.در آهنگسازی و ملودی نیز میتوان گفت اولین و یا شاید دومین ساز باشد.

همانطور که پیشتر عرض شد در جهان تجربه نشان داده است که دو گروه آهنگساز هستند یکی نوازنده پیانو میباشد و یکی نوازنده ویولن.من به ندرت دیدم آهنگسازی داشته باشیم که نوازنده ماندولین و گیتار و کلارینت و فلوت و ... باشد! به ندرت!

اما در ایران نیز باز این دو گروه یعنی ویولنیست و پیانیست آهنگسازان ما بودند از جمله استاد بزرگ مرتضی حنانه،همایون خرم،پرویز یاحقی،علی تجویدی،مرحوم اسدالله ملک،عباس شاپوری،مهدی خالدی گرامی و ...

و باز یادم به تاکید عرض کردم در ایران استثنائا یک گروه دیگر نیز آهنگساز دراومدند که میتوان گفت شاهکار بودند و گوش بسیار دقیقی نیز دارند.بسیار دقیق! آن هم نوازندگان سنتور بودند.شاهد هستید از محمد حیدری،فضل اله توکل،فرامرز پایور،میلاد کیایی و مشکاتیان که نسل امروز احتمالا میشناسند.

استاد حسین افشار نوازنده ویولن خانم هایده البته بیشتر بعد از انقلاب یکی از سرشناسترین هنرمندان ویولنیست هستند که سابقه خوبی دارند و ایشون چنان پنجه شیرینی دارند که دل از هر عاشق موسیقی آوازی و ملی ما میربایند

صدای هایده رو که در نظر دارید! وقتی گوش میکنید مخصوصا آواز و ترانه های بزمی ایشون چنان کشش و چنان هیجانی از این موسیقی به پا میکند که واقعا من میتوانم بگویم اوج طراوت موسیقی ملی ما در آواز بزم و ترانه است!

متاسفانه بازگو کردن این مبحث برای نسل امروز کمی دشوار هست.درک کردن سخت هست.حرفی که میزنم میبایست مخاطب امروز حتما یک بزمی دیده باشد و رفته باشد و کمی اهل ادب و احترام و نشست و برخاست و طبع ادبی داشته باشد.در آن موسیقی یه می و مشروب کوچکی هم من باب شکوفه زدن خنده و سرخی رو و باز شدن چهره بزند و اینها ببینید آداب بزم هست.چنانچه که در قابوسنامه و نوشته های نصیرالدین طوسی توصیه شده و بسیار ظریف به آن پرداخته!هماطور که آداب رزم داریم آداب بزم هم داریم که خدمتتون عرض کنم در این ۱۲ یا ۱۵ سال اخیر که دیگه بهیچ عنوان من این آداب رو نمیبینم و اهل بزم و موسیقی ادب و طراوت ندیدم.

تصور کنید در این حال هایده کلام میگشاید و از اوج صدا در دستگاه شور شروع به آوازی برفرض از شعر حافظ میبرد و گلپا دو خط از غزلهای معاصر و شکوفه زده از احساس تمام عاشقانه مهدی سهیلی را میخواند و ویولن با قدرت و کشش و در نهایت ظرافت و نوانس صدا شروع به زمزمه و جواب آواز میپردازد و بعد  از آن ویولن به چهارمضراب مجلسی و کوتاهی بسنده میکند.چه ویولنی! ویولن مرحوم زندگانی ویولن پرکشش شهرام فسازاده و ویولن تمام مجلسی و بزمی حسین افشار

خب در همین حال و هوا که هستید و صدای هایده رو در نظر دارید ببینید پس نوازنده ویولن هایده باید چگونه باشد! این ویولن چه صدایی دارد و چه نوع پنجه شیرینی آن نوازنده باید دارا باشد!

من فکر نمیکنم واقعا غیر از حسین افشار و زندگانی و فسازداه و همکار عزیز پدر من و استاد گرامی من آقای طاووسی کس دیگری بخواهد صدای هایده را و کشش و طراوت موسیقی آوازی را مستانه و عاشقانه و ظریف ارائه کند.این اوج موسیقی و اوج نوازندگی ویولن ایرانیست

استاد حسین افشار خیلی وقت هست در لندن زندگی میکنند و شاید ۳۰ سال هست.در کنسرتهای هایده و محفلها و اجراها ایشون رو همراهی میکردند.

امروز حسین افشار بهمراه پدرم به منزل من آمد! تشکر از این استاد گرامی.یه پیراهن بسیار زیبا هم به من لطف کردند و یک سی دی هم از پنجه بینظیرشون باز به من لطف کردند.

وظیفه دارم جلوه گر صدای هایده رو در ساز ویولن با پنجه حسین افشار تقدیم شما کنم.

سولوی پرکشش و باطراوت شور همراه با چهارمضراب

سولوی بسیار زیبای سه گاه و نغمه افشاری

دو ماه پیش گویا شبکه من و تو حسین افشار رو در یکی از برنامه ها نشان داد و با ایشون مصاحبه کرد و یه سولوی کوچکی هم باز نواخت در لندن و زندگی بسیار خوب ایشون رو داشت نشان میداد.

اما سعید معتمدی عزیز و ارجمند که برای وبلاگ شاهدان و ارائه آثار موسیقی ایران و همینطور وبلاگ رادیو گلها زحمت زیاد کشید دو سال پیش در شاهدان اثری رو آپلود کرد که کنسرت مرحوم هایده بود با آواز هر چه بود گذشت که آوازی بسیار معروف از اجراهای هایده هست و اون زمان که هایده این چند بیت شعر رو همراه با ترانه شیرین جان اجرا میکرد چه غوغایی به پا بود.چه عشقهایی بود و چه کسانی عاشق شدند و صفا کردند.باید گفت چه صفایی بود.البته ترانه شیرین جان رو هایده با سیاوش زندگانی اون موقع در ایران اجرا میکرد و حتی ضبط شد که شما حتما شنیدید***

این قطعه کنسرتی رو که فقط آواز زیبای اون هست با پنجه شیرین حسین افشار یکبار دیگه فقط بخاطر سعید معتمدی عزیز و نام او تقدیم میکنم.که البته اون موقع یادم نمیاد نوشته بود ویولن حسین افشار یا خیر

کنسرت هایده و ویولن حسین افشار_هرچه بود گذشت

*** اما ترانه شیرین جان ساخته پرویز یاحقی هست.استاد یاحقی همان اوایلی که به رادیو آمده بودند یک فعالیت عظیمی در کاباره و کافه نوازی داشتند و با خواننده شوکت که شاید برای شما کمتر مشهور باشد همکاری داشته و همینطور قاسم جبلی و دیگر خوانندگان.از این رو پنجه پرویز یاحقی یک پنجه ای ماهر و جسور و شیرین نواز بود و همینطور میدونید موجب شد نفر اول ویولن ایران باشد.فقط بخاطر همین برنامه های زنده و حتی کافه ای.ترانه شیرین جان رو هم اولین بار شوکت و پرویز یاحقی اجرا کردند.

نوشته شده در پنجشنبه 14 اردیبهشت1391ساعت 21:38 توسط نادر |
دو قطعه بسیار زیبا از اسداله ملک
درود

یکی از ویژگیهایی که اسداله ملک رو نسبت به ویولنیستهای هم دوره خودش متمایز میکنه از یک تفاوت عمده حکایت داره

خب بخوبی همه میدونید که اولا از نظر حال و هوا و روح ملودی و قریحه نوازندگی ویولن اسداله ملک و پرویز یاحقی خیلی خاص و شاید مشابه هم بودند.و باز بخوبی میدانید که پرویز یاحقی و اسداله ملک هر دو از بداهه نوازهای بسیار معروف بودند که طبیعتا تمام ملودیهایی که با ویولن مینواختند آهنگ نبود،ترانه نبود،قطعه از پیش تعیین شده خاصی نبود.

بخصوص استاد یاحقی که تمام نوازندگی ایشون بداهه بوده که به شکل سولوی آوازی و بداهه های ضربی و همینطور چهارمضراب قرار میگیرفته

اما جدای از نوع و سبک نوازندگی استاد یاحقی و مرحوم ملک که قبلا عرض شده بود تفاوت دیگری است و آنکه اسداله ملک تنها قطعات بداهه نوازی نداشت.بلکه پیش درآمدهای ساخته شده و تنظیم شده داشت.رنگهای از پیش تنظیم شده داشت.قطعات مختلف ضربی باز همگی تنظیم شده رو باز در آثارش داشت

از جمله همین اوورتور بسیار معروف ابوعطا که شما در موسیقی وبلاگ میشنوید و همینطور پیش درآمد بسیار معروف که باز در شور در چند پست گذشته تقدیم شما شد.رنگ شور که باز تنظیم شده و به صورت کار شده اجرا کرده بود و من تقدیمتون کردم.که یکی از معروفترینهاست.

مثلا در چند پست گذشته که قطعه تصویری از ارکستر اسداله ملک و کنسرتش گذاشته بودم اگر دقت کرده باشید دقیقا همین نغماتی نواخته میشود که ایشون برای سولو از پیش تنظیم کرده بودند و حالا پارتیتور ارکستر اون تنظیم شده که قابل اجرا برای ارکستر باشه.

قطعاتی هم که از پیش تنظیم شده اند شنوندگان اگر دقت کنند بسیار مشخص هست که با بداهه نوازی مثلا یاحقی و بدیعی و کلا امر بداهه نوازی تفاوت دارد.

این قطعات همانند ترانه میمانند که فقط شعر ندارند.گویی که یک ترانه هستند اما کلامی بر آنها نیست و یا به شاعری داده نشده که بر آنها شعر بگذارد.که عموما رنگ و پیشدرآمد از اینگونه آثارند

بعنوان مثال تابحال شما ندیدید که مرحوم یاحقی در سبکشون چنین باشد که پیش درآمد بزنند و یا رنگ بزنند که عرض کردم مانند ترانه بدون کلام باشد.بلکه بداهه نوازی بوده

اما حالا اسداله ملک احتمالا بخاطر کارهای ارکستری و همینطور سبکی که ایشون داشتند اینگونه قطعات رو دارند و مشاهده کردید که قطعات ضربی اسداله ملک چقدر معروف هستند و باز اشاره میکنم به همون کنسرت مایه اصفهان اسدالله ملک که به صورت ویدئو تقدیم شما شد و با همین اوورتور ابوعطا و یا باز قطعه ضربی که در مایه اصفهان بود و در گذشته موسیقی وبلاگ انتخاب شده بود اگر یادتون باشه.این قطعات رو هم به صورت ارکسترال و هم به صورت سولو اسداله ملک اجرا کرده است.

حالا یک چهارمضراب بسیار زیبایی از سه گاه برای شما میذارم که البته اقعا نمیدونم بگم چهارمضراب و یا رنگ! باید گفت رنگ!

فرق چهارمضراب و رنگ رو هم قبلا برای شما بازگو کرده ام و همینطور اینکه این درویش خان بود که چهارمضراب رو از ریتم ۴/۲  یا ۴/۳ به ریتم ۸/۶ تبدیل کرد که ما امروزه با ۸/۶ مینوازیم.

اما برای اثبات این سبک ویژه اسداله ملک و این قطعات تنظیم شده بسیار زیبا یک قطعه ضربی در چهارگاه برای شما انتخاب کردم که بسیار زیباست و اینها میبینید که اصلا بداهه نیستند بلکه قطعات معروفی هستند که به عنوان حالا رنگ و اوورتور و قطعات ضربی دیگر قابل اجرا برای هر هنرمند دیگر و هر ارکستر دیگر هست.اصولا قطعات بداهه قطعاتی هستند که دیگه قابل انتقال به هنرمند دیگر و قابل نواختن توسط هنرمند دیگر نیست

مثلا تابحال دیده نشده کسی سولوهای پرویزیاحقی رو بخواهد حفظ کند و بنوازد چه چهارمضراب و چه قطعات ضربی بداهه یاحقی و یا ملک  با بدیعی و ...

چنانچه که بعضیها با گوش دادن فراوان و زحمت بسیار زیاد گاهی این کار رو میکنند و خب میبینید قشنگ هم ازآب در نمیاد چونکه اون قطعه بداهه هست و مختص پنجه یاحقی و قطعه ای احساسی فی البداهه هست که در آن زمان اجرا بر پنجه یاحقی و ملک و امثالهم غالب آمده و قطعات از پیش تنظیم شده و رنگ و ... نیستند که قابل اجرا برای هرکسی و هر زمان و مکانی باشد.

اما چنین قطعاتی از اسداله ملک مانند همین قطعه چهارگاه و حتی همان رنگ سه گاه و همینطور چهارمضرابهای  مایه دار رضا محجوبی که البته رنگی بوده اند میبینید که حتی خود یاحقی هم آنها را نواخته و ازقضا جز قطعات معروف هستند و میشود انتقال داد و آموزش داد و نواخت

یا مثلا باز قطعه ای در ابوعطا در اولین پستهای وبلاگ تقدیم شما شد که رنگ ابوعطا با اشاره ظریفی به سه گاه هست که ازقضا مورد علاقه فرهاد اردکانی عزیز هم بود و الان میبینم این رنگ رو موسیقی وبلاگشون قرار دادند.خب چنین قطعه ای رنگ هست و بداهه نیست و یک قطعه معروف و قابل اجرا و انتقال هست.

توصیه میکنم حتما هر دو قطعه چهارگاه و سه گاه رو دانلود بفرمایید و لذت ببرید.

رنگ بسیار زیبا در سه گاه.سولوی اسداله ملک و تنبک جهانگیر ملک

قطعه ضربی معروف در چهارگاه_اسداله ملک و فضل اله توکل

نوشته شده در سه شنبه 5 اردیبهشت1391ساعت 23:34 توسط نادر |
درباره وبلاگ
با درود و عرض ادب به تمامی دوستداران موسیقی ملی ایران.وبلاگی که پیش رو دارید در راستای معرفی استاد اسداله ملک و آثار ایشان راه اندازی شده است .

ساز امشب سخن از عشق و وفا میگوید

سخن از عشق و وفا با دل ما میگوید

ای حریفان سخن ساز ملک گوش کنید

که حدیث از شرف باد صبا میگوید
مطالب تازه
خونه عشق من و تو جز ویرانی نمانده حکایتی از اصفهان به یاد محمودی خوانساری_اسداله ملک_حسین ملک به نقل از نوازنده محترم آقای زنجانی گلپا و اسداله ملک مصیبتی که از خود بینی میکشیم سمفونیک قطعه گریه لیلی مدولاسیون ماهور به اصفهان چند قطعه سولوی ویولن(1) یادبود ویژه16 اسداله ملک_گلپا_فضل اله توکل وبلاگ رادیو گلها_مقدمه یادبود ویژه 15 (انوشیروان روحانی_ایرج)
آرشيو وبلاگ
مرداد 1392 فروردین 1392 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 آبان 1391 مهر 1391 شهریور 1391 مرداد 1391 تیر 1391 خرداد 1391 اردیبهشت 1391 فروردین 1391 اسفند 1390 بهمن 1390 دی 1390 آذر 1390 آبان 1390 مهر 1390 شهریور 1390 مرداد 1390 تیر 1390 خرداد 1390 اردیبهشت 1390 فروردین 1390 اسفند 1389